My title

Toen ik net begon met Facebook, was dat omdat Hyves net aangekondigd had dat het ging stoppen als sociaal platform. Ken je dat nog? Ik was een fanatiek gebruiker. Ik vond het altijd leuk om online te vertellen wat ik een bepaalde dag ging doen, in contact te komen met vrienden en ook de berichten van mijn Hyves vrienden te lezen. De overstap naar Facebook, wat ik toen altijd al zag als een serieuzer platform, was even wennen. Hoe dan ook wilde ik hetzelfde delen en lezen als op Hyves. Het duurde een aantal jaren, maar ik ben van beginner op Facebook, naar dagelijkse gebruiker, naar Facebook marketeer gegaan. Ik zag hoe mensen steeds meer producten en diensten gingen verkopen op en via Facebook en het werkte perfect.

Facebook zou nooit een complete webshop of winkelpand kunnen vervangen, liever niet zelfs. Facebook voor ondernemers en bedrijven zie ik tegenwoordig als een extra tool om je publiek te bereiken. Om mensen op de hoogte te houden van je producten en ze daarna te verwijzen naar je webshop, website of winkel waar jij daarna gaat verkopen. Facebook voor sprekers, coaches en trainers zie ik dan wel weer als stand-alone platform, waar je zelfs met de build-in Facebook webshop jezelf prima kan redden met de verkoop. Het ligt er maar net aan wát je probeert te verkopen.

Op of via Facebook.

Of je nou op Facebook je diensten verkoopt, of via Facebook je producten aanbiedt, maakt eigenlijk vrij weinig uit. In beide gevallen gebruik je Facebook namelijk als tool om méér te verkopen. Wat wel veel uitmaakt, is dat je doet wat het beste voor je business is. Want als je bijvoorbeeld elk product op je webshop ook op je Facebookpagina verkoopt, dan weet een klant niet altijd waar ze de bestelling moeten plaatsen. Ik heb hiervoor een kleine tabel gemaakt, met een paar voorbeeld situaties. Mocht jouw situatie er niet tussen staan mag je mij altijd vragen om advies.

Je hebt een webshop waar je al je producten verkoopt, maar je weet niet zo goed wat je op je Facebook kan plaatsen over je producten.

Dat is ook inderdaad soms een lastige, maar zorg dat mensen altijd op je webshop terecht komen. Post over verschillende acties, nieuwe voorraad en nieuwe producten en dat met prijs en al, maar link de klant altijd door naar je webshop.

Je bent een spreker, coach of trainer en je verkoopt eenmalige diensten.

Zet je Facebook vooral in als portfolio. Laat op Facebook zien wat je allemaal doet en biedt in de webshop functie vooral ook je eenmalige diensten aan, net zoals op je website. Potentiële klanten hoeven dan niet vanuit Facebook naar je website te gaan, of vice versa om je in te huren.

Je hebt een winkel waar je een assortiment aan producten verkoopt, maar wilt je Facebook gebruiken om meer klanten te trekken.

Omdat de verkoop persoonlijk in je winkel gebeurt, is het natuurlijk handig als mensen via je Facebook pagina het assortiment te zien krijgen. Hierbij is het vooral belangrijk dat niet het product, maar ook de werknemers centraal staan. Door de werknemers te koppelen aan het product, voelt het een stuk persoonlijker voor de klant.

Tip om meer te verkopen.

Om je nog een klein beetje verder te helpen, heb ik nog 1 specifieke tip voor je om meer te verkopen. Analyseer welke doelgroep geïnteresseerd is in wat je verkoopt en target die doelgroep. Focus je in de vormgeving, communicatie en presentatie op de doelgroep die je wilt aanspreken. Felle kleuren en mooie graphics zijn tof, maar die werken niet als je een oudere doelgroep hebt. Ken je doelgroep om beter te kunnen verkopen.

VragenMadness #4.

 Als laatste wil ik nog even wijzen op mijn nieuwe VragenMadness serie. Deze week gaat het ook over verkopen op Facebook. Die kun je vinden op mijn Facebook, YouTube en IGTV.

Tot de volgende SocialMadness blog!