My title

Wanneer begin jij? Meer acties en reacties als jij start met Storytelling.

Want iedereen herinnert zich wel een verhaal. Kort geleden of lang geleden…

Vandaag kwam het weer eens te sprake. Hoe bereik ik meer mensen op Facebook? De advertentie die je gemaakt hebt is werkelijk wunderbar maar de reacties blijven uit, laat staan de verkoop van je product. Imagine: Je hebt een dienst dat heel veel mensen zouden moeten uitproberen. Je schrijft er een posting over, bewerkt het, controleert het artikel nog een paar keer, zoekt een fotootje erbij en je klikt daarna op ‘publiceren’. BAM, daar staat het op je Facebook bedrijfspagina.

En dan… dan gebeurt er weinig of niets.

Oke, er zijn een paar mensen die er op klikken. Een paar collega’s en vrienden liken je bericht. En je moeder deelt het bericht. Misschien krijg je zelfs een paar reacties, maar het WAUW moment blijft uit. Het is zo jammer maar het overkomt ons bijna allemaal.

Start met Storytelling

Een hype, een communicatietool, een trucje, marketing, emotie. De laatste jaren heeft Storytelling regelmatig in de spotlights gestaan. Veel mensen hebben het er over of hebben er inmiddels wel eens van gehoord. Er zijn veel verschillende ideeën ontstaan over wat het wel of juist niet is. Wat mij betreft is één ding in elk geval helder: een verhaal blijft hangen. Verhalen helpen al sinds mensenheugenis om elkaar beter te begrijpen en om ons met elkaar te verbinden. Een story zorgt ervoor dat de informatie op een effectieve manier wordt overgebracht. Verhalen geven betekenis aan de wereld en iedereen kent een verhaal dat ooit enorm veel indruk heeft gemaakt.

En hoe doe je dat op Facebook?

Wanneer je wilt adverteren op Facebook om je product onder de aandacht te brengen of om te verkopen richt jij je al tot je doelgroep. Jij weet als geen ander wie dat dus zijn. Door een specifiek onderwerp te vertalen in een persoonlijk verhaal wordt jouw klant benieuwd: hij voelt mee, hij herkent zich en hij komt in actie. Natuurlijk is het van belang hoe het verhaal wordt overgebracht. Ik ben ervan overtuigt dat een mooie Story best lang mag zijn. Het verhaal heeft jouw klant al geprikkeld want jij weet toch wie je doelgroep is? Dus jouw klant zal het hele verhaal aandachtig lezen.

Storytelling:
Om een verhaal aantrekkelijk te maken, is de opbouw belangrijk. Personen maken een ontwikkeling door, die begint met een pijnpunt en eindigt met een succes. Begin dus klein, zorg dat je doelgroep zich in het verhaal herkent, en dat die ervaring een leermoment wordt.

Tot slot: Maak je tekst persoonlijk door vanuit jezelf te schrijven en probeer een persoon in gedachten te houden. Lezers hebben het snel door als je een rol speelt. Nog een tip: Ben jij slecht in schrijven zoek dan een tekstschrijver. Eerlijk is eerlijk, sommigen kunnen het gewoon heel erg goed. Ik vraag steeds vaker Petra van Tekst en de Rest. Succes verzekerd!


Deel jij met mij jouw succesverhaal? Ik ben enorm nieuwsgierig…