My title

Het inplannen van je posts kan je ontzettend veel tijd schelen. Sinds dat ik daar mee ben begonnen, ben ik wekelijks slechts 1 uur bezig met mijn posts op Facebook & Instagram. Vooral de mogelijkheid van Facebook om posts in te plannen is ideaal. Ook op Instagram alvast je concepten klaarzetten werkt prima. In deze blogpost vertel ik hoe je posts in kan plannen en wat daar nou eigenlijk de voordelen van zijn.

Op Facebook heb je een specifieke tool om exact te bepalen wanneer iets online komt. Ook kun je hier concepten bewaren, wijzigingen in posts maken én hoef je geen content kalender bij te houden. Ook op Instagram heb je een soortgelijke functie, maar deze werkt net iets anders.

Op Instagram kun je niet specifiek inplannen wanneer je post online komt maar je kunt hem al wel klaarzetten. Als je de tekst eenmaal hebt toegevoegd sla je deze op als concept. Je hoeft dan alleen nog maar een wekker te zetten op het tijdstip dat je hem graag online wilt zien. 

De afbeelding laat zien hoe dat er uit ziet op Instagram.

 

De voordelen van het inplannen van posts. 

Bij het inplannen van je posts heb je tal van voordelen, want anders zou ik het je niet aanraden. Bij deze een klein lijstje.

 • Het scheelt je tijd. Door een moment in te plannen in de week om alles in te plannen, hoef je de rest van de week er niet meer mee bezig te zijn

• Je hoeft geen content kalender bij te houden. Alle berichten en de datum/tijd wat daarbij hoort staat allemaal overzichtelijk op 1 plek. 

• Je weet precies wat online komt. Je kunt daardoor samenhangende posts maken of gave winacties. Tegelijkertijd plan je een conceptpost waarin je de mogelijke winnaar bekend maakt. 

• Je hoeft niet op het tijdstip van het posten online te zijn, want Facebook doet de rest.

Stappenplan.

Bij deze een stappenplan voor Facebook en een stappenplan voor Instagram. Natuurlijk zijn  er ook talloze tools om je postings in te plannen, denk aan Hootsuite en Buffer. Er wordt beweerd dat Facebook daar geen voorstander van is en ik sluit me daarbij aan. Facebook geeft namelijk alle mogelijkheden om je postings correct in te plannen.

 

Een bericht inplannen:
1. Boven aan je tijdlijn kun je een bericht maken. Begin daarmee.
2. Klik op het pijltje naar beneden onder Publiceren en selecteer Plannen
3. Bij Publicatie kun je dan de datum en tijd selecteren wanneer je het bericht wilt publiceren.
4. Klik dan weer op Plannen.

Geplande berichten bekijken:
1. Boven aan je pagina kun je naar Publicatietools gaan.
2. Als je dan op Geplande berichten in de linkerkolom klikt, zie je alle geplande berichten.
3. Mocht je er 1 willen bewerken, klik dan op bericht bewerken.
4. Mocht je er 1 willen publiceren, opnieuw plannen of verwijderen, klik dan op het pijltje naar beneden.

Een concept bewaren:
1. Maak de foto en bewerk deze zoals gewoonlijk in Instagram.
2. Wanneer de optie er is om een ‘caption’ (tekst) toe te voegen, voeg je alvast de tekst toe.
3. Klik dan op het pijltje naar links, rechtboven in het scherm.
4. Er komt nu een melding in beeld waar je ‘Concept opslaan’ mag selecteren.
5. Vanaf nu staat deze post in je concepten. Die kun je altijd terug vinden bij het maken van een post.

Ik hoop dat deze blog je heeft geholpen met het inplannen van berichten en je ook heeft gestimuleerd om op deze manier in de toekomst aan het werk te gaan. Mocht je nog enkele vragen hebben? Ik beantwoord ze graag.

VragenMadness #3.

 Als laatste wil ik nog even wijzen op mijn nieuwe VragenMadness serie. Deze week gaat het ook over inplannen van posts . Die kun je vinden op mijn Facebook, YouTube en IGTV.

Tot de volgende SocialMadness blog!