My title

Instagram TIPS

Hier heb je 5 simpele trucs om het algoritme van Instagram te ontrafelen.

Instagram groeit nog steeds elke dag. Wat kort geleden nog een social-mediaplatform voor de jeugd was wint razendsnel terrein. Dit komt mede omdat Facebook nieuwe kanalen zoekt om alle betaalde advertenties te plaatsen. Instagram is daarom Facebook’s lievelingskindje geworden.


met:
4,2 miljoen Instagrammers in Nederland.
2,4 miljoen dagelijkse Instagrammers in Nederland.
800 miljoen maandelijkse Instagrammers wereldwijd.
250 miljoen dagelijkse Instagrammers die gebruik maken van Instagram Stories.


Bovenstaande cijfers maken duidelijk dat Instagram steeds harder gaat. Maar net als met Facebook is het lastig om goed doordachte en pico bello berichten te laten uitblinken. Je nieuws-feed wordt vooral weergegeven op basis van je eigen acties. Dus, reageer jij op berichten van je vrienden dan zullen deze eerder je berichten zien dan mogelijk nieuwe klanten.

Wil jij dit doorbreken? Dan heb ik een paar trucjes om te helpen het Instagram algoritme te kraken en je inhoud aan de juiste doelgroep te tonen:


1. Laat hashtags bij de afbeelding passen Dat klinkt afgezaagd en onbenullig maar slechts een handjevol zakelijke Instagrammers doet het. Kijk naar de details in je afbeelding en probeer zinvolle punten te vinden die ook echt op de foto of video staan.

2. Straal de juiste boodschap uit Zorg ervoor dat je Instagram-feed de gewenste boodschap laat zien. Verwijder oude bijdragen die niet meer bij je passen. Heb je bijvoorbeeld je persoonlijke Instagram account overgezet naar een bedrijfsprofiel, verwijder dan de oude foto’s en video’s. Let ook goed op diversiteit: afbeeldingen met quotes erop doen het goed op Instagram en zijn een leuke afwisseling tussen je zoveelste selfie.

3. Het maximaal aantal hashtags De regel van enkele jaren geleden dat je dertig hashtags moet gebruiken, is achterhaald. Wanneer je ‘slechts’ zes hashtags bij een posting kunt verzinnen omdat je  daarmee de lading dekt is prima. Wel heb ik gehoord dat 11 hashtags ideaal is. Maar, zoals ik al eerder schreef, zorg dat het nuttige, sterke en duidelijke hashtags zijn die bij je bericht passen.

4. Gebruik hashtags met minder gewicht Er zijn een paar gigantische hashtags die je net zo goed niet kunt gebruiken. Bijvoorbeeld #love #follow #nofilter. Of neem hashtag #picoftheday, deze is zo immens populair met enkele miljoenen bijdragen. De vraag is of jij daadwerkelijk Instagrammers, klanten of volgers via deze hashtag krijgt. Ik ben er bang voor.

5. Start met Instastories Enorm verbaast ben ik over het bereik van de snelle Instastories. Niet te lang nadenken en een kort filmpje plaatsen. Of een een foto bewerken in de app zelf. Lange teksten en veel inhoud uitgesloten. Probeer als ondernemer hierop in te spelen. Laat jezelf zien zonder filter. Dit is laagdrempelig en heel erg leuk voor heel veel mensen. Laat ze kennis maken met jou als persoon of deel korte zakelijke stories. En als extraatje: Je kunt zien wie je storie heeft gezien en dat kan soms erg verrassend zijn. Dus, start vandaag nog met Instastories, Succes verzekerd 🙂


Nog een paar kleine opmerkingen voor een succesvol Instagram account:
  • Begin rustig.
  • Zoek hashtags die bij je doelgroep passen en zoek Instagrammers die ze ook gebruiken.
  • Zorg voor interactie met soortgelijke ondernemers.
  • Reageer op elkaar en maak vrienden.
  • Zoek goeie hashtags bij collega’s.
  • Maak een lijst van hashtags die perfect bij je passen en zet deze in een document.
  • En het belangrijkste: neem de tijd! Want Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

     

    Ikzelf ben nu bezig om mijn Instagram account te optimaliseren. Dit doe ik samen met Stephanie de Wolf. Zij heeft ook de meeste foto’s gemaakt die nu geplaatst heb op Instagram.

 

Benieuwd? Check mijn Instagram account