My title

De traditionele e-mail marketing lijkt op sterven na dood.

Huh, hoe kom je erbij denk je nu. Mijn e-mailadressen lijst is mijn inkomen. Het belangrijkste dat ik heb! Ik ben al jaren bezig met het verzamelen van de contacten en nu zeg jij dat het niks meer waard is!

Oké, het is echt niet zo dat we beter kunnen stoppen met mailen. En dat we onze klanten niet meer met een nieuwsbrief via de mail kunnen bereiken. Maar iedereen die regelmatig met e-mailmarketing bezig is ziet dat het bereik achteruit loopt. De mail wordt minder geopend en dan heb je het nog niet eens over de doorklik naar je website. Want hoeveel mensen lezen nou werkelijk je nieuwsbrief, je blog of je folder?

Jaren geleden toen social media nog in de kinderschoenen stond was het toverwoord E-MAILLIJST. Verzamel e-mailadressen! Die zijn goud waard! Verzamel contacten die je vervolgens kunt benaderen via e-mail. JA, dat waren nog eens tijden. Ik was er trouwens iets te laat mee. Had te weinig focus en had m’n bedrijf niet op orde. Zo zonde want in de piekjaren kon je écht iets bereiken met je e-maillijst. Het leek op persoonlijk contact met vrienden.

Vorige maand ben ik als test een nieuwe e-maillijst gestart.

Erg nodig om nieuwe klanten te werven voor de trainingen die Lamar en ik geven. Via Facebook adverteren wij met onze leadmagnets (gratis te downloaden tips etc.) De e-mailadressen worden verzameld en via ActiveCampaign (zoiets als Mailchimp) mailen we interessante content, soms grappig of juist heel waardevol. We proberen onze contacten een “wauw” gevoel te geven met de hoop ze over een tijdje in een training te mogen verwelkomen.


Tegelijkertijd proberen wij nieuwe ‘Audience’ contacten te verzamelen via onze Chatbot.

EN WAT BLIJKT….. Deze lijst groeit veel sneller!

 

En nou denk je, ja wat heb ik eraan. Hoe moet ik deze mensen opnieuw bereiken. Ik weet alleen maar een naam!

En dat is niet waar. Jij hebt een nieuw profiel en die staat in jouw Audience lijst. En die persoon heb jij de juiste Tags gegeven zodat hij bij een bepaalde groep hoort. Deze groep kun je opnieuw benaderen met een Messenger chat via je Chatbot. Of je stuurt een privé bericht gericht aan 1 persoon.

En aangezien de Chatbot via Messenger verstuurd wordt, kun je nog veel meer dan de traditionele e-mail. Zo kun je zien met wie je te maken hebt. Je kunt je Audience targetten en retargetten met een Facebook advertentie. Zo komt je bedrijf niet alleen langs via je Messenger Chatbot maar ook in de privé tijdlijn met een doelbewuste Facebook advertentie. Zo word jij steeds herkenbaarder bij jouw potentiele nieuwe klant.


En denk je: “Ik wil geen berichten via een Chatbot! ik vind dat irritant!” Ja, zo denken wel meer mensen. Maar Facebook heeft z’n tanden gezet in Messenger. En binnenkort is Messenger niet meer weg te denken en zal dit platform uitgroeien tot een volwaardig nieuwe manier van communiceren. En dan hoef je niet alleen te denken aan een berichten service zoals WhatsApp. In Azië zijn mensen het al gewend om via hun chatvenster direct geld over te maken, een taxi te bestellen, een reservering in een restaurant te maken of de status van een online bestelling na te gaan. Ze boeken festivals en betalen via de Chatbots de kaarten.


Dus, ga ermee aan de slag. Probeer het uit, eventueel náást je e-mailmarketing. Op dit moment hoor je bij een van de eersten die deze stap zet en kun jij over 10 jaar zeggen dat jouw Chatbot Audience goud waard is.