My title

Heb jij wel eens in de krant geadverteerd?

Honderden euro’s heb ik geïnvesteerd en ik ben er niets mee opgeschoten. 

En weet je nog wat je moest aanleveren?

Ik wel, ik heb namelijk bij een reclamebureau gewerkt en ikzelf maak nog wel eens een advertentie. Een nieuwe klant kwam naar me toe en vroeg mij haar te helpen met een stukje in de Huis-aan-Huis. Deze klant heeft een modezaak. Haar doelgroep zijn 40 plus dames met een maatje meer. Voor de advertentie moet een fotograaf geregeld worden, want een gewoon kiekje met je mobiel is natuurlijk niet de bedoeling. Daarnaast moet er nog een editorial geschreven worden. Natuurlijk vraag je dan een tekstschrijver want je wilt goed voor de dag komen met je advertentie. Uiteindelijk moet het toch een pakkend plaatje worden. In de advertentie hebben we een mooie marketingactie mee laten lopen. De tweede rok voor de halve prijs. En een paar kousen gratis erbij.


De kosten:

  • De fotograaf: €250,-
  • De tekstschrijver: €225,-
  • De DTP-er (ik dus): €175,-
  • De krant: €350,-

    Na het plaatsen van de advertentie zit mijn klant te wachten in haar winkel. Haar vaste klanten hadden de advertentie opgemerkt! Wat fijn, het gaat tenslotte om naamsbekendheid! Het doel van de advertentie is om op te vallen. Om nieuwe klanten te krijgen! Om de Talk of The Town te zijn! Om te verkopen! En het lukt! De rokken worden goed verkocht. En de kousen moeten zelfs bijbesteld worden. De verkoopster is enorm tevreden.

Ik vraag haar: “Hoeveel nieuwe klanten heb je nu gekregen?”

Eigenlijk viel dat een beetje tegen. Vooral haar oude vertrouwde klanten hebben de advertentie gezien en zijn op de actie afgekomen. Gelukkig heeft ze een mooie vaste klantenkring maar feitelijk had de
winkelier gehoopt op nieuwe klanten. Die zijn niet gekomen. En als ze de balans opmaakt heeft deze actie met advertentie niets opgeleverd. Sterker nog, het heeft haar écht teveel geld gekost.

Ik vraag vervolgens: “Waarom begin je niet met het adverteren op Facebook?”

Wil je in plaats van adverteren in de plaatselijke krant starten met adverteren op Facebook? Dan kan ik je helpen. Want ook jouw doelgroep zit op Facebook te kijken en te posten. En weet je dat de advertentie speciaal gemaakt wordt voor jouw doelgroep. Dus in een straal van bijvoorbeeld 10 kilometer rondom je winkel. En voor dames van 40 tot 60 met een maatje meer (eerlijk waar)! En dat de advertentie getoond wordt op het moment dat de dames Facebook openen. Met een bereik van 20.000 potentiele nieuwe klanten. Voor een fractie van het advertentiebudget die je eerder hebt uitgegeven aan de Huis-aan-Huis. Wanneer zal ik zo’n advertentie voor je maken?


Uiteindelijk ben ik een campagne voor de dame gestart. Haar verwachtingen waren niet hoog maar die van mij natuurlijk wel. Een week nadat de campagne was beëindigd belde ze me op. Ze was moe! En niet zomaar moe, maar moe van het harde werken. Drukte en bedrijvigheid in haar winkel. Met heel veel tevreden nieuwe klanten en natuurlijk extra omzet! Zelf haar dochter heeft moeten helpen, die was ook moe 😊