My title

Kun jij je nog een tijd zonder Facebook herinneren? En hoe ziet de toekomst eruit….

 

Al tijden wordt er geroepen dat Facebook over haar hoogtepunt heen is. Maar het gebruikersaantal neemt nog steeds toe. Dit is vooral te danken aan oudere doelgroepen. Op dit moment is een sterk stijgende doelgroep de 80+, de ouderen die de kinderen opzoeken. Zou dát dan de reden zijn dat steeds minder jongeren kiezen voor Facebook maar blijven hangen op Instagram en Snapchat? 

Om het netwerk toch voor iedereen toegankelijk te houden, blijft Facebook investeren. Ze veranderend steeds hun algoritme en zorgen voor meer functies. Beter goed gejat dan slecht bedacht lijkt het motto want als de jeugd nou graag hun selfies ziet veranderen met poezen oortjes of een bloemen aureool dan kan Facebook dat natuurlijk ook aanbieden! Ikzelf vind het geweldig om te zien en probeer mee te doen. Maar feitelijk is dit een tool die de tieners al een jaar geleden ontdekten op Snapchat. 

Niet meer de grootste?

Lange tijd is Facebook het grootste sociale netwerk geweest. Die eerste plek zijn ze echter kwijtgeraakt aan WhatsApp. Maar als je kijkt naar de cijfers van het dagelijks gebruik (2017) is Facebook nog steeds leidend: van de 10,4 miljoen gebruikers zijn er 7,5 miljoen elke dag actief. In vergelijking: YouTube heeft 7,5 miljoen gebruikers waarvan er (maar) 1,7 miljoen dagelijks actief zijn. Whatsapp valt ondertussen gewoon onder de paraplu van Facebook. De eerste gesponsorde banners zijn al gespot. Want zolang wij willen adverteren met onze bedrijfspagina blijft Facebook zoeken naar kanalen waar deze gesponsorde postings uitgezet kunnen worden, het audience netwerk. Door de innovaties die Facebook aan de lopende band doorvoert, blijft het netwerk up-to-date. Blijven vernieuwen is dus essentieel voor het voortbestaan van Facebook. 

Hoe wordt jouw bedrijf beter zichtbaar op Facebook?

Het algoritme van Facebook zorgt er dus voor dat niet elk geplaatste bericht bij iedereen zichtbaar is. Als jij de postings van een bedrijf niet interessant vindt, krijg je deze berichten niet te zien. Dus je moet slimmer inspelen op de behoefte van je klanten en volgers. Met de juiste foto’s, video’s en content. Als jij een goede posting maakt en jouw volgers beginnen te reageren, soms een hartje en veel duimpjes, dan zal deze posting al snel een goed organisch bereik krijgen. Gratis en vol waarde! Maar de beste manier om je Facebook bereik te vergroten is door te adverteren. Hierdoor kun je jouw doelgroep gericht bereiken. Vanwege de grote diversiteit aan doelgroepen dat nu actief is op Facebook, kan het voor sommige bedrijven juist interessant zijn.

Zoals eerder gezegd is er een groeiende groep ouderen te vinden op Facebook, die eerder niet via dit kanaal te bereiken waren. En natuurlijk is het leuk als je een oma met kleinkind een Ibiza raster geeft!


Wil je meer weten over adverteren? Claim dan jouw plek bij onze ‘Facebook voor jouw business‘ training